Nieuws
Interview met Amber Meeuwissen, de eerste vrouwelijke vrachtwagenchauffeur bij Wim Martens Logistics
Amber Meeuwissen (50) uit Gennep groeide op met vrachtwagens en reed als kind al mee in de vrachtwagen van haar opa, die aannemer was. Ze groeide op in de paardensport en zat daar ook regelmatig in de vrachtwagen. “Maar in die tijd werd je als meisje geen vrachtwagenchauffeur”, herinnert ze zich. Amber sloeg dat pad later wel in. In 2008 heeft ze haar vrachtwagen rijbewijs gehaald en ging na het vervoeren van paarden en ophalen van melk, op 1 december 2022 aan de slag bij Wim Martens Logistics waar ze zand, grind en steenpuin vervoert door Nederland en Duitsland. Amber is ook in haar vrije tijd heel actief, gaat duiken en paardrijden en samen met haar partner druk met het opknappen van hun huis.
Een nieuw carrièrepad
De chauffeuse is altijd gefascineerd geweest door grote machines en bouwprojecten. Amber besloot vrachtwagenchauffeur te worden nadat ze het niet meer naar haar zin had op kantoor. “Ik kon al een paardentrailer besturen, dus ik had al wat ervaring.” Amber begon haar carrière als verkoper van melkveehouderij benodigdheden. Later ging ze op de RMO melk ophalen. “In die tijd werkte ik 3 dagen en 3 nachten per week en later 4 dagen achter elkaar en sliep ik ook in de vrachtwagen; inclusief weekenden en feestdagen, want de melkveehouderij gaat altijd door. ” Toen Amber voor de liefde naar Gennep verhuisde, wilde ze graag een nieuwe baan met geregelde werktijden waarbij ze in het weekend vrij was. “Ik wilde thuis zijn voor de feestdagen en meer tijd hebben voor mijn relatie, kinderen en sociale leven,” zegt Amber. Via een vriend kwam ze in contact met Wim Martens Logistics. ” ik ben eerst een dag mee op pad geweest en heb ik kennis gemaakt met het werk bij Wim Martens Logistics. Ik wist direct, dat kan ik ook wel. “Mijn werkdag is meestal van 5 tot 5. ’s Ochtends vertrekken alle collega’s rond dezelfde tijd en vaak zien we elkaar onderweg en weer tegen het einde van de dag. Op vrijdag sluiten we de week samen af onder het genot van een biertje en praten we bij”, vertelt Amber.
“Mijn werk is heel afwisselend.”
Amber rijdt op een vaste vrachtwagen. Met haar stalen kieper laadt ze zand, grind en steenpuin. “Mijn werk is heel afwisselend, steeds weer naar nieuwe bouwlocaties, ik wist ook vrij snel dat ik met een stalen kieper wou rijden. Zodat ik zowel in zand en grind als in het rijden van puin ingezet kan worden. Wij collega’s geven elkaar vaak tips als een van de bouwplaatsen bijvoorbeeld aan een moeilijk begaanbare weg ligt, in principe werk je zelfstandig maar hebt toch ook veel contact met je collega’s” aldus Amber.
“Alle collega’s zijn erg behulpzaam.”
” De samenwerking met mijn collega’s van Wim Martens Logistics en Laarakkers verloopt erg goed. Alle collega’s zijn erg behulpzaam, ik heb het wel getroffen als enige vrouw ” lacht Amber. Hoewel ze in een mannenwereld werkt en haar mannelijke collega’s meestal heel direct zijn, heeft Amber tot nu toe alleen maar goede ervaringen. “Ik heb ook goed privécontact met veel van mijn collega’s en we kunnen over alles praten.”
“Iedereen die wil, kan vrachtwagen rijden.”
Aan alle meiden en vrouwen die overwegen om het vrachtwagenrijbewijs te halen en chauffeuse te worden, geeft Amber het volgende advies: “Iedereen die wil, kan vrachtwagen rijden. Je moet het gewoon proberen en ook kennismaken met verschillende werkgevers en werkgebieden om erachter te komen wat bij je past.”