Martin Peters (63) uit Well is een gepassioneerd vrachtwagenchauffeur. Nadat hij op 16-jarige leeftijd zijn school afmaakte, werkte hij eerst bij de firma Horlemann in Duitsland. Daar bediende hij diverse machines, zoals graafmachines en kranen. Maar op 18-jarige leeftijd trad hij in de voetsporen van zijn vader, haalde zijn rijbewijs en is sindsdien vrachtwagenchauffeur.  “Alles wat naar benzine of diesel ruikt, kan ik bedienen”, resumeert hij terwijl hij alle machines en voertuigen opsomt die hij heeft bediend.

“Die uitdaging wil ik wel aangaan.”

In zijn lange carrière werkte Martin voor verschillende werkgevers en vervoerde hij veel verschillende goederen, van veevoer tot zand en grind. Sinds kort heeft de ervaren vrachtwagenchauffeur een nieuwe uitdaging: hij is de vaste chauffeur van de 1e elektrische vrachtwagen bij Wim Martens Logistics. “Toen werd gevraagd of ik de elektrische vrachtwagen wilde besturen, dacht ik: die uitdaging wil ik wel aangaan.”, herinnert Martin zich. Ondanks zijn jarenlange ervaring moest hij wennen aan zijn nieuwe voertuig. “Je moet een e-truck heel anders besturen dan een truck die op diesel rijdt. Ik moest leren stroom besparend te rijden.” Om de nieuwe rijstijl aan te leren, kreeg Martin rijlessen van een instructeur. Martin leerde ook energiebesparende rijwegen te vinden bij het plannen van zijn route.

“Elektrische mobiliteit is de toekomst.”

Na de eerste weken als chauffeur van de elektrische Volvo-truck maakt Martin een positieve balans op “Het is een heel andere rijervaring dan in een diesel, maar de Volvo rijdt echt lekker.” Voor hem is elektrische mobiliteit de toekomst. Steeds meer logistieke bedrijven stappen over op elektrisch aangedreven trucks.  Sinds Martin chauffeur is van de elektrische Volvo-truck is zijn dagelijkse werkroutine veranderd. Hij rijdt nu voor één vaste klant van Wim Martens Logistics. Daarvoor vervoerde hij ladingen voor verschillende klanten en reed hij vaak lange afstanden. Nu rijdt hij kortere afstanden en heeft hij een vaste dagindeling. “Elke middag staat mijn vrachtwagen tijdens mijn pauze aan de laadpaal. Dat duurt ongeveer 45 minuten”, zegt hij.  Het laadstation bevindt zich op het terrein van de klant. In de toekomst zou Martin graag zien dat er meer openbare oplaadpunten voor vrachtwagens worden geïnstalleerd. “Momenteel zijn er op veel plaatsen te weinig laadpalen om lange afstanden te kunnen rijden. Ook aan de vraag naar groene stroom voor steeds meer e-auto’s en e-trucks moet worden voldaan. Maar ik weet zeker dat dit in de toekomst mogelijk zal zijn en dat er meer laadstations zullen komen. Dan is internationaal rijden straks ook mogelijk.”