Door Wanda Laarakkers

Toen Wim Martens achttien jaar geleden een transportbedrijf startte behoorde Edwin Janssen (50) uit Well bij zijn eerste werknemers. Vrachtwagenchauffeur worden was in eerste instantie niet Edwins ambitie. Maar toen hij zijn werk als onderhoudsmonteur niet meer kon uitoefenen behaalde hij de benodigde rijbewijzen en ging aan de slag als chauffeur.

Edwins werkdag begint vanuit de loods in Siebengewald waar de vrachtwagens gestald staan, tussen 5.00 en 5.30 uur. In de beginjaren reed hij voornamelijk voor Teunesen zand en grint, tegenwoordig telt het bedrijf Wim Martens logistics meerdere vaste klanten. Van Nieuwpoort groep, een keten bedrijven die bouwgrondstoffen en -producten levert is het bedrijf waar Edwin veelal voor onderweg is. De dagelijkse planning krijgt hij via dit bedrijf en staat vrij vast.

Met zijn Scania-vrachtwagen vervoert Edwin zand, grind en grondstoffen. Edwin: “Ik maak zo’n vijfhonderd kilometer per dag, sta maar kort stil, telkens maar een minuut of tien. Je kunt dan veel kilometers maken.” Zijn ritjes, tussen de drie en zeven per dag, voeren door Nederland, maar gaan ook de grens over naar België en Duitsland. “Het leuke van dit vak is dat je op verschillende plaatsen komt, van de Antwerpse haven tot het Duitse Koblenz. Ook vind ik het fijn dat er geen werkdruk is. De sfeer met de collega’s is altijd goed. Elke vrijdag is het na het werk gezellig in de kantine, een moment waar ik echt naar uit kijk. Wim, zijn vrouw Tonny en hun zoon Boyk zijn daar ook altijd bij aanwezig.”

De toekomst waarin het bedrijf overgaat van vader op zoon in samenwerking met Laarakkers ziet Edwin positief tegemoet. “Als chauffeur word ik betrokken bij de verschillende werkzaamheden, er gaat veel in overleg, dat is fijn. Zijn er eens problemen onderweg, dan kun je bij hen terecht en wordt het opgelost. Daarin word je echt gesteund. Het vroeg opstaan is wel eens de mindere kant maar ’s avonds samen met mijn gezin aan tafel zitten is erg fijn. Ik heb het goed naar de zin! ”